Coaching i mentoring – część 2

30 grudnia 2017

W ostatnim moim poście pisałam Wam, że coaching i mentoring to komunikacja interpersonalna – prowadzenie rozmów.

To, co przekazujemy i jak przekazujemy ma kolosalne znaczenie. Możemy napotkać bariery, które uniemożliwiają nam osiągnięcie powodzenia.

Na przykład:

  • to, co powiesz, może nie zostać usłyszana
  • to, co zostanie usłyszane, może nie zostać zrozumiane
  • to, co zostanie zrozumiane, może nie zostać zaakceptowane przez rozmówcę.

Aby powiedziane zostało usłyszane:

  • nawiąż kontakt wzrokowy
  • mów wyraźnie, głośno
  • powtarzaj najważniejsze kwestie
  • interweniuj – dopytuj
  • mów proste zdania, zadawaj proste pytania

Aby usłyszane zostało zrozumiane:

  • wypowiadaj się logicznie
  • mów językiem słuchacza
  • stosuj krótką formę wypowiedzi – krótkie zdania, czy pytania
  • reaguj na sygnały niezrozumienia
  • podkreślaj najważniejsze treści

Aby zrozumiane zostało zaakceptowane:

  • szanuj zdanie słuchacza
  • pokazuj korzyści i straty związane z konkretnym rozwiązaniem
  • angażuj się w wypowiedź i angażuj słuchacza
  • prowokuj słuchacza – zadając mu pytania
  • zaprezentuj rzeczowe argumenty, opinie

W komunikacji interpersonalnej najważniejsze jest życzliwa i przyjazna postawa wobec rozmówcy.

Ale powodzenie naszych wypowiedzi w procesie coachingu / mentoringu zależy w głównej mierze nie od tego, co mówimy, tylko JAK MÓWIMY.

Oprócz przekazu słownego mamy bowiem tzw. ekspresję niewerbalną.

To: ton głosu, mowa ciała, kontakt wzrokowy, czy dystans, jaki utrzymujemy z rozmówcą.

Liczne badania naukowe dowiodły, że to, co mówimy w procesach coachingu / mentoringu ma niezbyt duże znaczenie dla naszego rozmówcy, najważniejszy jest ton głosu i przekaz zawarty w mowie ciała.

Zapraszam do pierwszej części posta o coachingu i mentoringu:

http://anna-keller.pl/2017/11/06/coaching-mentoring-czesc/

 

 

 

 

 

 

 

 

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *